måndag 24 mars 2014

Bortskämda ungar och täta föräldrar!

Idag tänkte jag prata om bortskämda ungar.
Vilket jag egentligen inte ville skriva om. 
Men tycker att det är något som folk faktiskt
inte diskuterar allt för ofta tyvärr. 
Någonting vi borde börja tänka på allt oftare. 
Låt oss säga att jag råkar få ett barn på nåt underligt sätt.
Min första tanke är ju att jag såklart vill 
skämma bort min unge.
Men då gör jag egentligen fel.
Tänk er såhär:
Du har ett barn, skämmer bort denne,
ger ditt barn allt den pekar på och vill ha. 
Vilket resulterar ett bortskämt barn som förmodligen
i framtiden alltså i sina vuxna dagar inte kommer 
kunna klara sig själva, alltså på egen fot så att säga. 
Tänk själva, ett bortskämt barn slipper till exempel
plocka ur diskmaskinen, dammsuga, tvätta och laga mat. 
Ditt barn kommer då med andra ord inte kunna detta på senare dagar.
Hur skulle inte det se ut?
Jag själv vart bortskämd när jag var liten.
Kan säga tack och lov att jag råkade visst få en lillasyster.
Det var min räddning till att kanske inte kunna bli lika 
bortskämd som jag var.
Jag visste att jag fick allt jag ville.
Till exempel så var jag med och shoppade julklapparna.
Så jag visste ju hela tiden. 
Va väl kanske inte så kul på julafton när man väl 
skulle öppna alla dessa klappar som jag egentligen visste vad dem innehöll.
Minns en annan jul när det skulle shoppas klappar. 
Då följde jag med och jag hade ju tjatat på mamma om en dator. 
Så vi åkte såklart och köpte en till mig i julklapp. 
Men när vi kom hem så kunde jag verkligen inte vänta 
på att det verkligen skulle bli julafton.
Så jag bad och tjatade på mamma om att jag skulle få 
öppna det stora paketen. 
Alltså datorn =)
Till slut fick jag då det.
Vilket resulterade en skit julafton utan några "klappar" 
Och tyckte genast att det inte var värt att öppna datorn redan några dagar innan. 
Anyway, min lillasyster kom till liv. 
Mamma va ju tvungen att ge henne uppmärksamhet, köpa nya grejer till bebisen.
Vilket resulterade att jag fick helt plötsligt mindre. 
Vilket jag idag kan tycka är bra =) 
Mamma lärde mig att diska, städa och laga mat. 
Det tycker jag idag är toppen.
Hur i helvete skulle jag annars ha klarat mig? 
Oj vad mycket det blev skrivet nu, hehe =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar